استراتژی های آینده نگر در شرایط عدم اطمینان

بحران کووید 19 نشان داد بنگاه ها در برابر مشکلات و ریسک های ناگهانی آمادگی لازم را ندارند و همین موضوع باعث شد تا بیش از 90 درصد بنگاه های کوچک آسیب ببینند

به گزارش دیدبان اقتصاد و کسب و کار (Eco Business Watch) بیماری کووید 19 روی مشاغل کوچک بیش از سایر بخش ها اثر گذاشته است. این مقاله به ارایه استراتژی هایی می پردازد که در شرایط عدم اطمینان و ریسک به ویژه در کسب و کارهای کوچک می پردازد.

بر اساس گزارشی که گلدمن ساکس چندی قبل منتشر کرده بود 96 درصد مشاغل کوچک تحت تاثیر ریسک ناشی از بیماری کووید 19 قرار گرفته است که 51 درصد آنها اعلام کرده بودند اگر 3 ماه تعطیل باشند دیگر نمی توانند از منظر اقتصادی ادامه دهند. 67 درصد اعلام کرده بودند که نیازمند بودجه اضطراری هستند و 53 درصد اعلام کرده بودند که کارمندانشان نمی توانند فعالیت خود را از دور انجام دهند.

این آمار برای اقتصادی بزرگ مانند اقتصاد آمریکاست که از منظر اقتصادی تا پیش از بروز بحران کرونا از استانداردهای مناسبی برخوردار بوده اند و این در حالی است که بنگاه های ایرانی تا پیش از بحران مذکور با هزاران چالش دست و پنجه نرم می کردند و به همین دلیل اثرات ناشی از این بحران شدیدتر بوده است و حمایت های دولتی هم در مقایسه با حمایت های دولتی در آمریکا بسیار ناچیز بوده است.

در این بین حفظ روحیه و قاطعیت کارآفرینان برای دوره پس از کرونا بسیار اهمیت دارد و این به معنای آن است که دولت می تواند بعد از عبور از چالش های کنونی بهبود شرایط بنگاه های کوچک را فراهم کند و از آنها حمایت کند. برای این منظور دولت باید صاحبان مشاغل کوچک را با تامین مالی درست و ارزان، تامین نیازهای ارزی، تقویت فضای کسب و کار برای بنگاه های مذکور، تقویت بنگاه های دارای ارزش افزوده، حذف رانت ها و زمینه های رانت در همه بخش ها مانند مواد اولیه و ارز و …، حمایت از طرح های توسعه ای بنگاه های کوچک، دفاع از فرصت های جدید چه در حوزه های تولید و چه تجارت و … همراهی کند.

این در حالی است که خود بنگاه ها برای دوره جدید نیازمند اصلاح ساختاری هستند؛ باید فرصت های سرمایه گذاری ارزان را بشناسند، سود مناسب را از طریق کاهش هزینه و افزایش درآمد پایدار شناسایی کنند، انعطاف پذیری خود را در برابر ریسک های مختلف از طریق تدوین سناریوهای مختلف افزایش دهند، روش های استفاده از اینترنت و فضای مجازی را یاد بگیرند و تقویت کنند، تعامل با مشتریان را افزایش دهند، کانال های تجاری مجازی را تقویت کنند و زمان مناسب را برای ارزیابی دوام برنامه های مختلف مدیریت کنند.

برای این منظور بنگاه ها باید روش های بهینه را برای کاهش خطرات موجود در مسیر مشتری مداری و شناسایی فرصت های اقتصادی شناسایی کنند و به سمت استفاده از الگوهای مناسب تجاری قدم بردارند و به همین دلیل کارشناسان جهانی معتقدند وقتی بیماری از میان رفت بنگاه ها در یک موقعیت بالاتر از منظر روابط با مشتریان قرار می گیرند، مهارت های مدیریتی و عملیاتی خود را افزایش می دهند و مدل های خود را بروزتر و نوآورتر می کنند. 

این بنگاه ها در دوره به این نتیجه رسیدند که مدل های تجاری که زمانی گمان می کردند برای هر موقعیتی مناسبند تا چه میزان در شرایطی شبیه اکنون آسیب پذیرند زیرا در این مدل ها ریسک ها و عدم قطعیت های مختلف پیش بینی نشده بودند، کمبود منابع، خروج ناگهانی مشتریان از مصرف، یافتن مشتریان جدید، روش های جدید برای ایجاد ارزش افزوده و … موضوعاتی بودند که از این ببعد به مدل های اقتصادی و تجاری این بنگاه ها افزوده می شوند

برای این منظور نتیجه مقالات خارجی برای روش های مدیریتی بنگاه های کوچک در شرایط عدم اطمینان موارد زیر است:

  • صاحبان مشاغل کوچک باید نبض بازارهای متغیر را پیدا کنند و روی شرایط ناشی از نوسانات بازار در موقعیت های ریسک بالا و ناگهانی تمرکز بالایی داشته باشند.
  • باید روش های استفاده از شبکه های اجتماعی را اصلاح و تقویت کنند.
  • حفظ روابط با مشتریان و برقراری ارتباط موثر با مشتریان از طریق ایجاد اعتماد در شرایط بحرانی آلوده به ریسک اهمیت بالایی دارد.
  • در نظر گرفتن نیاز کارکنان در دوره جدید بسیار مهم است. واقعیت آن است که دوره ریسک های ناگهانی برای کارکنان شما دوره یادگیری بوده است بنابراین باید به نیروی کار در دوره های جدید به چشم یک سرمایه اجتماعی نگاه کرد.
  • رهبر قدرتمندی باشید؛ شفاف باشید و درآمدها و مدل های کسب و کارتان را با کارکنانتان در میان گذارید، دلیلی نارد این اطلاعات را محرمانه نگه دارید. به کارکنانتان اجازه دهید تا شرایط را همیشه درک کنند. اعتماد سازی کنید، کارکنان را مسئولیت پذیر بار آورید.

بقا و دوام‌پذیری‌ این کسب‌وکارها در دوره‌ی پساکرونا بسیار مهم است و این مسئله در سراسر جهان کسب‌وکار مورد بحث و بررسی است؛ چراکه اشتغال دوسوم از نیروی کار بازار و نیمی از تولید ناخالص داخلی (GDP) اقتصاد جهان بر دوش بنگاه‌های کوچک و متوسط است. این یعنی هر گونه ناکامی در حمایت از این بنگاه‌ها می‌تواند کل اقتصاد جهان را در معرض خطر جدی قرار دهد.

بنگاه‌های کوچک و متوسط از قابلیت‌های بالقوه‌ای برخوردارند تا پس از گذر از بحران فعلی، به موتور رشد اقتصاد و اشتغال تبدیل شوند، بنابراین ضرورت واکنش‌های مؤثر و کارآمد برای حفظ این کسب‌وکارها و کمک به رشدشان، اکنون بسیار حیاتی است و چشم‌انداز‌های احتمالی بازیابی اقتصاد در آینده‌ در گرو این قضیه است.

ناکامی در امر حفاظت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، اثرات بلندمدت تدریجی و عظیمی بر حوزه‌های گسترد‌ه‌تر اقتصاد بر جا خواهد گذاشت و شتاب‌گیری هر گونه‌ بازیابی اقتصادی را در معرض خطر قرار خواهد داد. اول، همزمان که افراد با کاهش درآمد و افزایش بلاتکلیفی روبه‌رو می‌شوند، کاهش قدرت خرید مشتریان و کاهش مصرف، اثر ترکیبی به‌مراتب شدیدتری بر کمپانی‌های بزرگ خواهد گذاشت.

به همین ترتیب، احتمال می‌رود بحران کرونا پیشرفت‌های اقتصادی ناحیه‌ای را نیز تحت‌‌الشعاع قرار دهد. مردم در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر، به‌خصوص در حوزه‌ی اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی، به‌شدت به این بنگاه‌ها وابسته‌اند. از این رو، اگر این کسب‌وکارهای کوچک تعطیل شوند، مردم با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو خواهند شد و روند مهاجرت به شهرهای بزرگ تشدید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.