الفبای غذایی با «ب آ»

شرکت «ب آ» اولین تولیدکننده محصولات غذایی آماده در کشور در سال 1388 به بهره برداری رسید؛ اما فرآیند مشکلی برای ورود به بازار داشت زیرا برای اولین بار محصولاتی را به بازار ارایه می کرد که در دنیا دارای عمر کوتاهی هستند و البته غذاهای سالمی را از نظر حداقل جذب روغن، بار میکروبی بسیار پایین، ضایعات بسیار پایین مواد غذایی به دلیل شیوه تولید (نزدیک به صفر درصد) و قیمت بسیار مناسب در مقایسه با آنچه در منزل تهیه می شود شامل می شوند.

بنابراین ایده تولید «ب آ» بسیار جدید و البته پر هزینه بود و اجرای آن نزدیک به دو سال طول کشید. در این شرکت، اکنون در حدود 60 کالا توسط «ب آ» تولید می شود و بازار استقبال خیلی خوبی از این محصولات دارد که البته باید دستگاه های نظارتی اجازه ندهند این نوع محصولات به سرنوشت سوسیس و کالباس و … مبتلا شوند و بنابراین روی کیفیت این نوع محصولات باید دقت شود.

این شرکت اکنون نزدیک به هزار و 400 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است که در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند. «ب آ» تامین ماده اولیه بسیاری از شرکت های غذایی را نیز در سراسر کشور بر عهده دارد و بر تولیدات آنها نظارت می کند و در توزیع آنها نیز نقش دارد. این شرکت دارای شبکه توزیع و فروش نیز هست و اکنون 800 تا 900 میلیارد تومان سرمایه در اختیار دارد.

این شرکت در خلال سال های بحرانی اقتصادی کشور سالانه 20 تا 25 درصد افزایش وزنی تولید و فروش داشته و در سال 99 این عدد قرار است بزرگتر باشد بطوریکه در چند ماه اول سال 99 تاکنون 60 تا 70 درصد افزایش وزنی تولید و فروش داشته است.

منفعت مصرف کننده؛ استراتژی شرکت

استراتژی این شرکت رصد قیمت رقبا در بازار است و رهبری قیمتی بازار در این محصولات بر عهده «ب آ» است اما آنچه که این شرکت روی آن تمرکز کرده آن است که زمانی که کالا به دست مصرف کننده نهایی می رسد در مقایسه با زمانی که خود او تولید می کند و یا از رستوران تامین می کند ارزان تر باشد.

«ب آ» از روزی که تفکر ایجاد تولید چنین محصولاتی را در کشور داشت در نظر داشت منافع مستقیم مصرف کننده را تامین کند به طوریکه به گفته مهندس رازقی در این سال ها به این فکر نکردیم که چگونه سود خود را افزایش دهیم بلکه به دنبال بهترین محصول با بهترین بسته بندی و با بهترین قیمت بودیم و استدلال ما نیز این بود که تنها در این صورت می توانیم منافع خود را افزایش دهیم.

این شرکت مواد اولیه ای را که به طور مستقیم از خارج از کشور وارد می کرد در ابتدای تولید در حدود 90 درصد بود که به تدریج تلاش کرد واحدهایی که امکان تولید مواد اولیه را دارند مورد مذاکره قرار داده و این سهم را کاهش دهد و اکنون حداکثر 10 درصد را از خارج وارد می کند.

این شرکت البته در زمینه صادرات جز در مقاطعی کوتاه مدت چندان موفق عمل نکرده است که دلیل آن نیز قیمت های پرنوسان مواد اولیه اصلی مورد مصرف مانند گوشت مرغ و قرمز و اختلاف بالای آنها با قیمت های جهانی بوده که این موضوع رقابت را تحت تاثیر قرار داده است. این شرکت کم و بیش کالا صادر می کند اما این رقم درصد قابل توجهی از تولید شرکت را شامل نمی شود.

این شرکت فعلا برای حضور در بازار سرمایه هدفی ندارد. دلیل آن نیز به گفته مهندس رازقی هیجانی بودن این بازار است. به گفته وی این که یک شرکت تولیدی به بازار سرمایه برود و توسعه خود را از این طریق تامین کند بسیار ایده آل است اما از آنجا که ما تابع هیجانات نیستیم در این داستان با تامل جلو می رویم و منتظر فروکش کردن این هیجانات هستیم تا بعد از آن تصمیم بگیریم.

«ب آ» در سال جاری یک سرمایه گذاری 250 تا 300 میلیارد تومانی روی تنوع کالا و حجم تولید را در پیش دارد که از ابتدای امسال کلید خورده است.    

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.