حرکت از سنت به مدرنیته در برند «سمیه»

شرکت سمیه که فعالیت خود را از سال 63 و با شراکت دو خانواده یعنی عبداللهی و کلانتری آغاز کرده، اکنون بعد از 36 سال فعالیت در دو بخش تولید و پخش 320 نیروی شاغل را در اختیار دارد. دلیل نام گذاری سمیه برای این برند احترام و پاسداشت سمیه، اولین بانوی شهید راه اسلام صورت گرفته است.

این شرکت که محصولات متنوعی را از انواع آبغوره، رب انار، ترشی، مربا و … تولید می کند، در مورد محصولات مختلف خود جایگاه متفاوتی را در نزد مصرف کنندگان در اختیار دارد؛ به عنوان مثال محصول کشک این شرکت یکی از محصولات پرآوازه آن محسوب می شود که 40 تا 50 درصد از سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده است. این شرکت رقمی در حدود 10 هزار تن محصول را در سال تولید می کند و سرمایه ثبتی آن نیز 10 میلیارد تومان می باشد.

این شرکت در حوزه آبلیمو بعد از یک و یک دومین جایگاه را در اختیار دارد و از منظر کیفی تولیدات مختلف سمیه جایگاه خوبی را در اختیار دارند. در مورد نوشیدنی ماتینا نیز که محصولی جدید محسوب می شود این شرکت در تلاش است تا جایگاه خوبی را در بازارهای داخلی و بین المللی به دست آورد.

موضوع دیگر بحث صادرات سکنجبین به عراق است که برای اولین بار از ایران صادر شد و اکنون یکی از افتخارات این شرکت است. البته با این که عراقی ها محصول سکنجبین را تولید می کنند اما تولید این محصول برای آنها سنتی بوده اما سمیه این محصصول را به صورت مدرن به عراق صادر کرده است.

سمیه قریب به 8 سال است که محصولات خود را به بازار امارات نیز می فروشد و در این بازار نیز جایگاه خوبی کسب کرده است. محصول خیارشور تولیدی سمیه در این بازار مشتری های خوبی را جذب کرده است. محصول آبلیمو و کشک نیز به این بازارها صادر می شوند.

نزدیک به 50 نوع محصول را از جمله در گروه ترشی ها، عرقیات، مربا، رب ها، کشک، آبلیمو، آب غوره، سرکه سیب، خوراک لوبیا، لوبیا با قارچ و … تولید و به بازار ارسال می کند.

این شرکت در حال ارایه محصولاتی جدید در سبد تولیدی خود است که باید گفت کالاهای خاص این شرکت خواهند بود و در نیمه دوم سال جاری وارد بازار خواهد شد. بودجه بندی مدیران شرکت از رشد 15 درصدی فروش در سال جاری حکایت دارد.

البته به دلیل بیماری کرونا، بخشی از تولیدات سمیه رستورانی بوده که اکنون به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است اما در عوض محصولات کنسروی با تقاضای بیشتر روبرو شده است. لذا بحث بیماری به تعدیل نیرو منجر نشد و از نظر فروشی  تولیدی تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است هرچند استرس ها و هزینه ها افزایش یافته است.

این شرکت دارای واحدهای بازاریابی و تحقیق و توسعه هستند که از مطالعات پایدار و دائمی در تلاشند با شناسایی ذائقه مصرف کنندگان محصولات متناسب با نیاز بازار را تعریف و معرفی کنند.

این شرکت همچنین به موضوع مشاوره اعتقاد بالایی دارد و یک شرکت مشاوره ای را در کنار خود ایجاد کرده است که در حوزه های فنی و بازاریابی مشاوره های مهمی را ارایه کرده است.

این شرکت در نظر دارد برای بازطراحی برند سمیه در ماه های پیش رو کمپینی را ایجاد کند تا با لوگوی جدید و طراحی جدید محصولات خود را در بازار ارایه کند. از سوی دیگر معرفی محصولات جدید را در دست دارد که در نیمه دوم سال شاهد همه این تغییرات و توسعه ها خواهیم بود.

این شرکت در نظر دارد تا پایان امسال تولید محصولات کنسروی خود را تقویت کند و در زمینه عرضه محصولاتی مانند کنسرو لوبیا، لوبیا با قارچ، ذرت و … محصولات جدیدی را به بازار ارایه کند و یا حضور این محصولات را تقویت کند. اضافه کردن خوراک بادمجان، کشک بادمجان و برخی دیگر از محصولات مشابه نیز از دیگر برنامه های شرکت سمیه است که تا پایان سال عملی خواهند شد.

اما در حوزه تولید کشک قرار است تحولاتی ایجاد شود تا برای مصرف کننده عایدی بهتری از نظر تغذیه ای به همراه داشته باشد. شعار موسسان و مدیران این شرکت آن است که باید محصولی را تولید کرد که اولین مصرف کننده آن خانواده خود تولیدکننده باشد. به همین دلیل سلامت محور بودن محصولات تولیدی در سمیه شعار نزدیک به چهار دهه فعالیت این شرکت بوده و هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.