درس های یک طوفان برای کسب و کارهای کوچک

Open sign in a small business shop after Covid-19 pandemic

بحران کووید 19 نشان داد بنگاه های کوچک از همه آسیب پذیرترند اما مدیران این بنگاه ها چه نتایجی را برای آینده مستندسازی کرده اند؟

نگاهی به وضعیت بنگاه های کوچک در دوران کرونا یکی از موضوعاتی که بسیار مشهود است افزایش شدید رقابت در بین صاحبان این مشاغل برای کسب بازاری است که با کمبود مصرف روبرو شده است.

به گزارش دیدبان اقتصاد و کسب و کار (Eco Business Watch) این مساله باعث شده دوران کرونا به دورانی برای ارتقای بهره وری و بهبود شیوه های جذب مشتری تبدیل شود که نتایج آن مستندسازی خوبی برای آینده این کسب و کارها است.

علاوه بر آن موضوعاتی مثل تخصیص بهینه سرمایه برای تولید کم هزینه تر موضوع دیگری است که بنگاه ها به آن توجه زیادی کرده اند. یکی از صاحبان رستوران در این باره می گوید در دوره قبل از کرونا هزینه های زیادی برای پذیرایی از مهمان وجود داشت که امروز در دوره کرونا برخی از آنها حذف شده است.

به گفته او همین که امروز غذا به صورت آماده به دست مشتری می رسد هزینه های مربوط به مکان، نیروی کار، سوخت و … را کاهش داده است و تنها هزینه ای که اضافه شده هزینه حمل و نقل است که مشتری حاضر است این هزینه را بپردازد.

این موضوع در مورد بسیاری از مشاغل دیگر نیز صادق است. فعالیت های آنلاین امروز به روش جدی کسب و کار بسیاری از مشاغل تبدیل شده است و عادت به حذف هزینه های زاید برای جلوگیری از زیان های ناشی از کمبود درآمدها به استراتژی مدیریتی بنگاه ها تبدیل شده که می تواند در آینده به توسعه مالی شرکت ها و بهبود صورت های مالی آنها تبدیل شود.

برخی از این مشاغل معتقدند تا قبل از کرونا مدیران گمان می کردند هزینه های زرق و برق دار کردن دفاتر کار هزینه های درآمدزا برای بنگاه ها است این در حالی است که امروز همانها معتقدند اگر یک مکان کوچک تر اجاره شود و فعالیت های آنلاین تقویت شود لااقل بنگاه در همان نمودار مطلوبیت قرار خواهد گرفت و صورت های سود و زیان متعادل خواهند شد.

نکته دیگر آن که هزینه های کاهنده در نتیجه استراتژی های منطقی فروش باعث شده نیاز به سرمایه در گردش بنگاه های کوچک نیز کاهش یابند و در نتیجه اتکا به منابع مختلف و استقراض از بانک ها و صندوق ها و … در همه جای جهان کاهش یابد که دلیل آن نیز متعادل شدن جریان های درآمدی و بهبود روش های درآمدزایی است که بیشتر بر محل های کاهش هزینه استوار است.

البته هزینه های جدیدی مانند هزینه های بهداشت و مبارزه با چالش های ناشی از بحران هایی مشابه کرونا از این ببعد ایجاد می شوند اما این همه گیری می تواند به شدت هزینه ها را اصلاح کند.

این موضوع در آینده مساله اصلی رقابتی در بنگاه ها به خصوص بنگاه هایی که مستقیما با سلامت افراد درگیر هستند خواهند بود زیرا به عنوان مثال هتل ها، رستوران ها و کافه ها، مراکز تفریحی و گردشگری، تالارها و … همگی باید بتوانند سطح بالایی از استانداردهای بهداشتی را از خود به نمایش بگذارند تا بتوانند رقابت را برنده شوند.

در این بین برخی معتقدند کرونا فرصت های سرمایه گذاری را از بین برده درحالیکه واقعیت این نیست بلکه فرصت های سرمایه گذاری تغییر یافته اند. در دوران پس از کرونا احتمالا مشاغل نیز بازتعریف خواهند شد و کارآفرینان به دنبال فرصت هایی خواهند رفت که قابلیت مدیریت هزینه بیشتری داشته باشند زیرا مدیریت هزینه در آینده پساکرونا یکی از ارکان اصلی کارآفرینی و ابزار مهمی برای رقابت خواهد بود.

موضوع دیگر آن است که بنگاه ها حتما در دوره کرونا روش های جذاب و ارزشمندی برای ایجاد شبکه های شناسایی مشتریان و بازاریابی تعریف کرده اند که جدا از روش های سنتی گذشته است و مستندسازی این روش ها باز هم روشن کننده مسیرهای آتی برای این بنگاه ها است و دیگر مانند گذشته به صورت چهره به چهره نیست.

در دوره کرونا استفاده از نرم افزارهای ارتباط جمعی بسیار اهمیت یافت و نرم افزارهایی مانند اسکایپ که نوعی ابزار ارتباطی خانوادگی و دوستانه بود به ابزاری برای مدیریت جلسات اقتصادی در سطوح بالای کشورها تا بنگاه ها و ادارت و سازمان ها تبدیل شد. 

بنگاه ها علاوه بر این توجه ویژه ای را در دوران کرونا به موضوع وبسایت و معرفی محصولات و جذب مشتری از طریق وبسایت های خود معطوف داشتند و برنامه های بازاریابی و اپ های مربوط به بازاریابی در این مدت بسیار توسعه یافتند که نتیجه این توسعه هم تغییر فضا و ابداعات جذاب برای بازاریابی بوده و هست که در دوران پساکرونا تقویت خواهد شد.

این در حالی است که همه این ابزارها تا قبل از همه گیری فعلی وجود داشت اما در موضوع مهمی مانند کارآفرینی یا فعالیت های بنگاه های کوچک و بزرگ به کار گرفته نشده بودند اما این دوران زمان مناسبی بود تا ظرفیت های این امکانات به درستی در مسیر خود هدایت شوند.

نکته مهم دیگر آن است که کرونا یک پیغام به صاحبان کسب و کارها داشته و دارد و آن این که طوفان همیشه امدنش را اعلام نمی کند و تنها کسانی که از قبل تدابیر لازم را برای عبور از بحران احتمالی طوفان اندیشیده اند می توانند از آن در امان بمانند و این به معنای آن است که شناسایی ریسک های آتی از این به بعد باید به استراتژی بنگاه ها تبدیل شود تا بتوانند در برابر هر طوفانی آماده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.