هفت محصول جدید کامبیز در بازار

کامبیز در دهه 30 با همکاری محمد فروزان فر و محمد پیروز حمیدی شکل گرفت. تولید، توزیع و بسته بندی در صنایع غذایی حاصل همکاری این دو در سال های دهه 30 بوده که اوایل دهه 40 به بسته بندی و توزیع محصول کشک منتهی شد و به تدریج با همکاری های جدی، برند کامبیز در طی 60 سال شکل گرفت. توجه به بازار مهمترین نکته ای بود که این دو شریک در ان دوره و پس از آن همواره مدنظر قرار دادند و تلاش کردند با تعاملاتی که با فعالان عرصه توزیع در سراسر کشور داشتند مشتریان نهایی و میانی را شناسایی و با آنها همراهی کنند به همین دلیل در استان های مهم و پرجمعیت نمایندگی هایی را ایجاد و متناسب با تعاملاتی که داشتند کالاهای بیشتری را تولید و به سبد فعالیت خود اضافه کردند.

مبنای فعالیت این شرکت ابتدا محصولات سنتی ایرانی بود که قبلا در قالب بسته بندی عرضه نشده بود به همین دلیل زمینه بسته بندی و فروش مدرن برای این محصولات فراهم شد. حوالی سال 46 برندهای کامبیز و افشین ثبت و فعال شدند اما اوایل انقلاب شرکت دسر را تاسیس کردند که بعد از انقلاب اسم برند به شرکت کامبیز تغییر کرد. در دوره جنگ نیز این شرکت متعهد بود تولید را در دستور کار خود قرار دهد و مشتری های گذشته را نیز حفظ کند. در این دوران بود که این برند مسیر تولید را ادامه داد و موفق شد با ایجاد ظرفیت های جدید مسیری همراه با مشتری ها را در پیش بگیرد و کیفیت و بسته بندی خود را ارتقا بدهد.

بعد از جنگ نیز این روند متوقف نشد و با انتقال کارخانه از تهران به صفادشت تلاش شد دور جدیدی از فعالیت در 4 هکتار زمین با زیرساخت های مناسب تر آغاز شود. از آن به بعد فعالیت های شرکت با شیب صعودی از نظر تنوع و تعداد محصولات آغاز شد.

بهبود حاکمیت شرکتی تصمیم مهم کامبیز

از سال 70 به بعد نیز نسل دوم موسسین این شرکت وارد فعالیت شدند و زمینه برای تکمیل فعالیت ها بیشتر هم شد. اکنون برند کامبیز در اغلب استان ها نمایندگی فروش و توزیع دارد و شرکتی مستقل را نیز برای پخش و توزیع تاسیس کرده که شرکت پخش کامیاران نام دارد و همچنین یک شرکت تعاونی با عنوان پارسیان نواندیش نیز در زمینه تامین منابع مورد نیاز کامبیز تاسیس شد.

 این طرح در سال های آینده کامل تر خواهد شد و این شرکت تعاونی در زنجیره تامین و تولید ارزش حضور بهتری خواهد داشت، زیرا در شرایط فعلی تولید با توجه به رقابت بالا حاشیه سود پایینی دارد بنابراین در بلندمدت باید پایداری و افزایش حجم و سطح فعالیت در دستور کار قرار گیرد و لذا باید زنجیره های پیشین و پسین نیز تقویت شوند و این نگاه راهبردی از سال 85 به بعد ایجاد شده است.

نکته دیگر این که شرکت های خانوادگی نقاط قوت ارزنده ای دارند و به همین دلیل سرعت تصمیم گیری ها افزایش می یابد اما لازم است برای آینده این نوع شراکت ها دیدگاه بلندمدت وجود داشته باشد و زمینه های حاکمیت شرکتی طرح ریزی شود وگرنه در بلندمدت با چالش روبرو می شوند اما آنطور که فروزان فرد می گوید در کامبیز در 5 سال گذشته زمینه های حاکمیت شرکتی مدرن تری با توجه به آینده تعریف شده شده و مکانیزم ها و سیستم های مدیریتی شرکت بروزرسانی و طرح ریزی شده است و با تعیین وظایف و مسئولیت ها و تلاش برای رسیدن به یک هیات مدیره واقعی تر و … از جمله اقداماتی بوده که در این سال ها انجام شده تا از پیچیدگی های بیزنس های خانوادگی جلوگیری شود و از تشتت آرا و ایجاد اختلاف ها جلوگیری شود.

این شرکت در تلاش است بر همین اساس در سال های پیش رو برند کامبیز را با شفاف سازی هایی که صورت گرفته وارد بازار سرمایه کرده و از مزایای حضور در این بازار استفاده کند.

این شرکت اکنون در زنجیره سه گانه خود حدود 250 نفر را به صورت مستقیم مشغول به فعالیت دارد. این شرکت به دلیل آن که برندی یکنواخت نیست و محصولات متنوعی را ارایه می کند ارایه رقم تولید سالانه در آن کار آسانی نیست اما در حوزه محصولاتی که سابقه دیرینه ای دارند سهم بیشتری را از بازار در اختیار دارد و در مورد محصولات جدیدتر سهم آن متفاوت است؛ کشک و آب غوره و رب انار و … از محصولاتی هستند که برند کامبیز در آنها سهم و اعتبار بالاتری دارد و قدرت قیمت گذاری بیشتری نیز در اختیار دارد اما در محصولاتی که بازیگران بیشتری دارند مانند انواع مربا، طعم دهنده ها و … که رقابت فشرده تر است جایگاه برند پایین تر است.

هفت محصول جدید

با این حال کامبیز با محصولات باسابقه آن شناخته تر شده است و به طور مشخص، تلاش سالیان اخیر این شرکت برای ورود به عرصه غذاهای آماده اعم از کنسروهای معمولی و یا محصولات غذای آماده بوده است و تلاش کرده برند خود را از این کانال تقویت کند. بر همین اساساز ابتدای سال 99 این محصولات با حدود 7 مدل تنوع به بازار ارایه شده است و البته محصولات بدون گوشت محسوب می شوند که برای جامعه گیاهخوار طراحی شده است و بازخورد خوبی هم داشته است و این شرکت در پی تنوع بیشتر آن است.

رقم سرمایه ثبتی این شرکت در حال حاضر 3 میلیارد تومان است اما به گفته فروزان فرد قرار است این رقم برای ثبات مالی شرکت به رقمی در حدود 20 میلیارد تومان تا پایان امسال برسد تا زمینه ها برای ورود کامبیز به بورس فراهم شود.

این تصمیم هفت سال است که اتخاذ شده و تجربه بین المللی و درک اعضای هیات مدیره نشان می دهد باید این تصمیم مورد توجه قرار گیرد و اگر چارچوب های حرفه ای بورس پذیرفته نشوند مانند بسیاری برندهای دیگر که پس از کنار رفتن نسل اول، زمینه های افول آنها فراهم شده شاهد افت برند این شرکت خواهیم بود اما فعالیت در بازار سرمایه مانع چنین اتفاقاتی خواهد شد.

از سوی دیگر استفاده از منابع تامین مالی بازار سهام بر خلاف بازار پول که از مزایای بیشتری برخوردار است دیگر مزیت این اقدام است که ظرفیت های ایجاد سود بیشتر برای تولیدکننده را نیز به همراه دارد و این علاوه بر مزیت هایی مانند تخفیف های مالیاتی و … است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.