4 روش مدیریت صحیح کارکنان کسب ‌و کارهای کوچک

دیدبان اقتصاد و کسب و کار در این مطلب چهار راهکار و تکنیک مهم را برای مدیریت صحیح کارکنان شما در کسب و کارهای کوچک به شما می آموزد

مریم رضایی؛ خبرنگار و مترجم

دولت‌ها این روزها بیش از پیش به این نکته پی برده‌اند که چرخ اقتصادها بیشتر با کسب‌وکارهای کوچک می‌چرخد، چون هم به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک می‌کند و هم نیروی کار نسل جدید به جای سال‌ها کارمندی با یک شرایط ثابت، به دنبال انعطاف‌پذیری است و کسب‌وکار کوچک این امکان را به او می‌دهد. به همین دلیل، حتی در کشور ما که رتبه بالایی هم در سهولت انجام کسب‌وکار ندارد، اگر امروز را با 10 یا 20 سال پیش مقایسه کنید، هم دولت‌ به دنبال تسهیل هر چه بیشتر شرایط کار کسب‌وکارهای کوچک است و هم افراد بیشتری به راه‌اندازی کسب‌وکار برای خودشان فکر می‌کنند.

اما یکی از چالش‌های مهم اداره کسب‌وکارهای کوچک مدیریت نیروی کار است. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک، ارتباط نزدیکی با کارکنان خود دارید و بنابراین، برای تضمین موفقیت خود باید تا جایی که می‌توانید فرهنگ کاری مثبتی ایجاد کنید. در این مطلب نکات و مثال‌هایی بر اساس تجربه شخصی تعدادی مدیر و کارمند ذکر شده که به شما کمک می‌کند هم یک مدیر خوب باشید و هم به کارکنان خود در رسیدن به موفقیت بلندمدت انگیزه بدهید.

1- با کارکنان خود ارتباط شفاف داشته باشید

در یک کسب‌وکار کوچک، در مقایسه با شرکت‌های بزرگ، ارتباط افراد به هم نزدیک‌تر است. ارتباطی که در چنین سطحی ایجاد می‌شود، برای موفقیت کسب‌وکار شما مهم است و بنابراین کارکنان باید احساس کنند می‌توانند آزادانه و صادقانه با شما صحبت کنند. پس، با شفاف بودن در مورد امور کسب‌وکار، توقعاتی که در مورد وظایف افراد دارید، مسائل مالی، اتفاقاتی که در شرکت می‌افتد، و هر موضوعی که ممکن است اثر مستقیمی بر کارکنان داشته باشد، به یک بنگاه نمونه تبدیل شوید.

اگر قرار است مدیر مهمی عوض شود، اگر قرار است بدون اینکه دستمزد کسی را زیاد کنید حجم کاری او را بالا ببرید، و یا اگر قرار است به دلیل مشکلات اقتصادی تا اطلاع ثانوی کارانه‌ها را قطع کنید، جلسه‌ای بگذارید و همه چیز را توضیح دهید و صحبت‌ها بشنوید. اگر این کار را نکنید، پچ‌ پچ‌هایی با چاشنی قضاوت‌ و شایعه، فرهنگ مسمومی ایجاد خواهد کرد.

2- نقش یک مربی زندگی را ایفا کنید

یک رهبر سازمانی خوب، همیشه به افرادی که اطرافش هستند درس می‌دهد و در مورد موفقیت‌های آینده به آنها انگیزه می‌بخشد. تبدیل شدن به یک مربی زندگی، ابزار مدیریتی اثربخشی است که به ارتقای عملکرد کارکنان منجر می‌شود و می‌تواند ارتباطات منفی بین کارمند و مدیر را از بین ببرد.

3- انتظارات تعیین کنید و بررسی عملکرد داشته باشید

وقتی با تک تک پرسنل خود به طور دائم در مورد اینکه چه انتظاراتی از آنها دارید صحبت می‌کنید، هیچ نقطه تاریک و نامعلومی بین شما و آنها در مورد کاری که باید انجام دهند، باقی نمی‌ماند. می‌توانید جلسات فردی هفتگی، ماهانه یا فصلی با آنها داشته باشید.

بررسی عملکرد هم همین‌طور است و با اینکه خیلی‌ها از آن می‌ترسند، اما برای ارتقای عملکرد کارکنان اثربخش است. این کار شانسی است برای اینکه آشکارا در مورد بازدهی نیروها، ارائه راه حل برای مشکلات، و گوش کردن به نیازهای آنها، صحبت کنید. یک چارچوب زمانی خوب برای بررسی عملکرد، هر سه ماه یک بار است.

. یک دفتر فرهنگی که چند سال پیش در آن کار می‌کردم، از روش منحصر به فردی برای بررسی عملکرد کارکنان یک بخش استفاده می‌کرد! تعداد پرسنل این بخش 5 نفر بود. آخر هر هفته، برگه‌ای به این 5 نفر داده می‌شد که در آن چند معیار مختلف در مورد کیفیت کار نوشته شده بود و آنها به اضافه مدیر آن بخش، باید به عملکرد همکاران خود طبق این معیارها امتیاز می‌دادند. در نهایت شخصی که بالاترین امتیاز را به دست آورده بود، همکار برتر آن هفته انتخاب می‌شد و مبلغ اندکی پاداش می‌گرفت. گفت‌وگو با این افراد مشخص کرد که آنها قضاوت‌های شخصی و نوع ارتباط بین خود را در امتیازدهی دخیل می‌کردند. مثلا اگر یک نفر به طور کلی با یکی از همکارانش خصومت شخصی داشت، بدون در نظر گرفتن عملکرد کاری او، امتیازهای منفی به او می‌داد. بنابراین، فراموش نکنید برای بررسی عملکرد، معیارهای درست و دقیقی به کار بگیرید.

4- تعارضات را به درستی حل کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته‌ای که مدیران می‌توانند به نمایش بگذارند، مدیریت تعارضات در محیط کار است. اما به عنوان یک مدیر وقت و انرژی کافی ندارید که به هر درگیری‌ای بپردازید. پس ابتدا اهمیت و بزرگی یک تعارض را بررسی کنید و سپس در مورد لزوم مداخله و حل آن تصمیم بگیرید.

هنگام تصمیم‌گیری در مدیریت یک تعارض، اجازه ندهید احساسات بر شما غلبه کند. صحبت‌های طرفین را با حوصله بشنوید و خودتان را جای آنها بگذارید تا بتوانید راه حلی ارائه کنید که به نفع همه، به خصوص به نفع شرکت باشد. همچنین تفاوت‌های افراد را درک کنید. کارکنان شما از سن، جنسیت، طبقه اجتماعی و سوابق خانوادگی مختلفی هستند و نگرش‌های متفاوتی دارند.

مدیر اداری یک کسب‌وکار کوچک، برای حل اختلاف معمولی دو کارمند یک بخش، همه کارکنان شرکت را در جلسه‌ای رسمی دور هم جمع می‌کرد، مساله مورد اختلاف آن دو نفر را در جمع مطرح می‌کرد، و از تک تک افراد حاضر در جلسه می‌خواست در مورد ویژگی‌های شخصیتی و مساله مورد اختلاف آن دو نفر، اظهار نظر کنند! این روش مدیریت تعارض، نه تنها باعث می‌شد دو نفری که با هم اختلاف داشتند با دلخوری جلسه را ترک کنند، بلکه کارکنان بخش‌های دیگر که بی‌حاشیه و بی‌اطلاع از این موضوعات بودند، در جریان قرار می‌گرفتند. این اتفاق پیامدهایی داشت که کاملا قابل اجتناب بود، اگر آن مدیر اداری دو نفر را به اتاق خود دعوت می‌کرد و با آرامش و شنیدن صحبت‌های آنها، در صدد رفع اختلاف برمی‌آمد.

https://www.business2community.com/small-business/4-ways-to-manage-your-small-business-employees-02240332

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.